post

با توجه به حجم قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید و نیز گستردگی تغییرات صورت گرفته روی ویندوز 11 تصمیم بر آن شد تا معرفی سیستم عامل جدید مایکروسافت را در دو بخش خدمت شما تقدیم کنیم.
پس به دلیل آن که ویندوز 11 تغییرات ظاهری جالب توجه و مثبتی را تجربه کرده، در بخش اول به بررسی این تغییرات در بخش رابط کاربری (User Interface) می‌پردازیم. و در بخش دوم به معرفی ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد ویندوز 11 می‌پردازیم. برای اطلاع از توانایی‌های سیستم عامل جدید حتما” هر دو بخش را مطالعه فرمایید.

معرفی و عرضه:

ویندوز 11 در تاریخ 24 ژوئن 2021 به طور رسمی در رویداد مایکروسافت که به صورت آنلاین برگذار شد، معرفی شد. اما رویدادی که احتمالا معرفی ویندوز 11 را در حافظه علاقمندان به تکنولوژی نگه می‌دارد، ماجرای درز ویندوز 11 قبل از معرفی رسمی است.

در تاریخ 15 ژوئن بود که اولین اسکرین‌ شات‌ها از ویندوز 11 در سایت چینی Baidu رؤیت شد که سر و صدای زیادی به پا کرد. در روز‌های بعد نیز نسخه‌ای ابتدایی از ویندوز 11 توسط یکی از فعالان فضای مجازی که با نام کاربری WalkingCat شناخته می‌شود به بیرون درز کرد. اما با اینکه نسخه درز شده سر و صدای زیادی به پا کرد، بسیاری از فعالان آن را نسخه‌ای از Windows 10X می‌دانستند که برای تبلت‌های تا شوی مایکروسافت طراحی شده بود. خوشبختانه یا متاسفانه “نسخه درز شده” به غیر از تغییرات رابط کاربری چیز دیگری در چنته نداشت که برای کاربران ویندوز ناامید کننده بود.

بررسی سرفیس لپ تاپ، عضو جدید خانواده سرفیس

اما انتظارها به پایان رسید و ویندوز 11 به طور رسمی در رویداد مایکروسافت معرفی شد. نسخه معرفی شده برعکس انتظارها از قابلیت‌ها و امکانات جدید بسیاری بهره می‌برد. مایکروسافت وعده داده ویندوز 11 به صورت آپدیتی رایگان برای ویندوز 10 در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گرفته وهزینه‌ای برای آنها ندارد.

رابط کاربری (UI):

با توجه به اینکه رابط کاربری در ویندوز 11 برای ارتقاء کیفیت تجربه کاربری (User Experience) تغییرات مهمی را تجربه کرده است. در ادامه به بررسی این تغییرات اساسی در رابط کاربری (User Interface) می‌پردازیم.

تسک‌بار (Task bar):

اولین تغییری که هنگام کار با ویندوز 11 جلب توجه می‌کند، وسط چین شدن ابزارهای اصلی نوار تسک‌بار است که باعث خلوت احساس شدن نمای اولیه رابط کاربری می‌شود. اما نگران نباشید هنوز میتوانید از تنظیمات تسک‌بار آنها را به جای سنتی‌اش بازگردانید.

استارت (Start):

در مرحله بعد با کلیک بر روی آیکون استارت در نوار تسک‌بار و ظاهر شدن آن در مرکز صفحه و بر خلاف ویندوز 10 جدا از تسک‌بار کاملا جلب توجه می‌کند. منوی استارت که شامل بخش نرم افزارها است با مجموعه ای از نرم افزارهای پیش‌فرض پر شده و همچنین نرم افزار های پیشنهادی (بسته به فعالیت کاربر) می‌شود.

جستجو (Search):

در پنجره استارت علاوه بر چینش جدید، محل قرارگیری جدید نوار جستجو در بالای پنجره خود نمایی می‌کند.

نمایش وظیفه (Task View):

صفحه‌ی نمایش وظیفه (Task View) با رژیم لاغری همراه بوده ضمن حفظ شفافیت برای عدم حواس‌پرتی کاربر پنجره‌ای را در مرکز صفحه برای نشان دادن برنامه‌های باز و نوار شناوری نیز رو تسک‌بار برای نشان دادن میز‌های کار (Desktops) متفاوت برای تفکیک کار، درس، سرگرمی‌ها و غیره … را به نمایش میگذارد.

بررسی دقیق دسته ایکس باکس وان (xbox one controller)

منوی ویجت‌ها (Widget):

منوی ویجت‌ها از سمت راست و پایین صفحه ظاهر می‌شود و طراحی جدیدی را نیز تجربه کرده است. قابلیت تغییر سایز ویجت‌ها و همچنین تمام صفحه شدن پنجره میزبان ویجت‌ها نیز به ویندوز 11 اضافه شده است.
اما حالا منوی ویجت‌ها از ویجت‌ برنامه‌های سوم شخص نیز پشتیبانی می‌کند.

منوی اکشن سنتر (Action Center):

منوی نوتیفیکشن و اکشن سنتر با حفظ نمای اصلی جایگاه خود را در سمت راست تصویر حفظ کرده است. منوی نوتیفیکشن و اکشن سنتر با نمای جدید و نیمه شفاف از گوشه سمت چپ و بالا ظاهر می‌شود.

پنجره‌ها:

فرم کلی پنجره‌ها در ویندوز 11 حفظ شده اما اولین چیزی که پس از باز کردن پنجره‌ها حس می‌شود گرد شدن گوشه پنجره‌ها به جای زاویه 90 درجه ای سابق در ویندوز 10 است.

فایل اکسپلورر (File Explorer):

با باز کردن فایل اکسپلورر (File Explorer) در قسمت دسترسی سریع (Quick Access) با برنامه‌های پیشفرض دسته بندی فایل‌ها روبرو می‌شویم. که از طراحی جدید و زیبایی بهره می‌برند. در میان سه علامت آشنای بالا سمت راست پنجره‌ها این علامت بزرگنمایی پنجره (maximize) است که با قابلیت جدید Snap layouts در یک پنجره شفاف شناور موقتی پیشنهاد‌های متنوعی برای چینش منظم پنجره ها روی صفحه پیشنهاد می‌دهد.

ویندوز 11 بهینه شده برای تبلت‌ها:

آخرین بخش از رابط کاربری به بهینه سازی ویندوز 11 برای تبلت‌ها تعلق دارد که شامل انیمیشن ها و رفتار هماهنگ نرم افزارهای باز حین تغییر وضعیت دستگاه از حالت افقی به عمودی می‌شود. همچنین پشتیبانی پیشرفته از لمس و قلم، مجهز به کیبورد شناور (swift keyboard)، قابلیت تایپ با گفتار و فرمان صوتی (Voice Command) که به صورت صوتی برخی از عملیات ویرایش مانند پاک کردن متن را پشتیبانی می‌کند.

نیمه راه:

با توجه به گستردگی تغییرات صورت گرفته روی ویندوز 11 در بخش اول تنها به بررسی این تغییرات در بخش رابط کاربری (User Interface) پرداختیم. در بخش دوم به معرفی ویژگی‌های جدید و منحصر به فرد ویندوز 11 خواهیم پرداخت. اگر گیمر حرفه‌ای هستید یا برای تماس‌های کاری به قابلیت تماس تصویری و یا وبینار نیاز دارید و شاید خواهان تعامل بیشتر با سیستم عامل هستید و در نهایت اگر طرفدار دو‌آتشه سیستم عامل اندروید هستید، بخش دوم را از دست ندهید. چرا که مایکروسافت با بهینه سازی و تجهیز ویندوز 11 سوپرایزی ویژه برای شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *