افزایش بدون توقف گستردگی اینترنت اشیا باعث شده است که بسیاری از فعالان این زمینه به این فکر بیفتند که چگونه انرژی مورد نیاز آن را تامین کنند؟ کمپانی Gartner در ایالات متحده آمریکا، که به عنوان یک شرکت تحقیقاتی شناخته می‌شود، پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال ۲۰۱۷ تعداد اشیای متصل شده به ۸٫۴ میلیارد و این مقدار تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰٫۴ میلیارد عدد خواهد رسید. حال به نظر شما چگونه می‌توان انرژی مورد نیاز این همه شی را با باتری و یا وصل کردن به شبکه برق تامین کرد؟

اینترنت اشیا به وسایل متصل به‌هم مربوط می‌شود که هر‌کدام از آن‌ها دارای سنسور‌های مختلف روی سطح خود هستند. میکروفون‌ها، سیستم‌ وایرلس و پروتکل‌های مربوط به دریافت و انتقال اطلاعات در یک شبکه بزرگتر بین اشیای دیگر از دیگر مواردی هستند که اینترنت اشیا به آن نیاز دارد. همه این موارد قطعا به یک منبع انرژی و قدرت نیاز دارند.

البته واضح است که اتصال برخی از دیوایس‌ها مانند اسمارتفون‌ها، ساعت‌های هوشمند، لوازم خانگی و یا محصولات مربوط به خانه هوشمند به هم‌دیگر مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند زیرا آن‌ها منبع انرژی مخصوص خودشان را دارند و تجهیزات اینترنت اشیا نیز از آن‌ها استفاده خواهند کرد؛ اما مشکل اصلی اینترنت اشیا صنعتی است! جایی که قرار است تعداد بی‌شماری از وسایل مختلف به صورت وایرلس به هم‌دیگر متصل شده و در یک مدت زمان طولانی کنار یکدیگر در محیط‌ها و مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است کار کنند.

وصل کردن این وسایل به‌ برق اغلب چه از نظر هزینه و یا به صورت عملی امکان‌پذیر نیست. عوض کردن باتری‌ها نیز هرچند وقت یک‌بار توجیه اقتصادی ندارد؛ پس چاره چیست؟ بهترین و در دسترس‌ترین راه‌حال موجود تولید انرژی توسط خود این اشیاست! در چرخه‌ای که با نام “برداشت انرژی” و یا “بازیافت انرژی” از آن یاد می‌شود، این وسایل می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را هرچقدر هم که زیاد است تولید کرده و استفاده کنند. این چرخه انرژی می‌تواند با کمک باتری‌ها و یا همان منبع‌‌های برق مستقیم با قدرت و انعطاف پذیری بیشتری به کار خود ادامه دهند؛ ولی موضوعی که واضح است اتکای وسایل صنعتی به خودشان در بحث اینترنت اشیا است.

اما راه‌های تولید انرژی توسط این روش چیست؟

  1. اولین راهی که به ذهن همه ما می‌رسد الکترودینامیک است! استفاده از همان دینام‌های معمولی خودمان که نیازی به برق نیز ندارد و به راحتی توسط کار کردن خود دستگاه انرژی تولید می‌کند.
  2. خورشید نیز به عنوان یک منبع پر انرژی و ارزان شناخته می‌شود. از انرژی خورشیدی در ماشین‌حساب‌ها ساعت‌ها و دیوایس‌های هوشمند پوشیدنی استفاده می‌شود و به راحتی قابل دسترس است.
  3. تامین انرژی از طریق گرما نیز روش دیگری است که کمپانی‌های تحقیقاتی روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. استفاده از ژنراتور‌هایی که با استفاده از تفاوت دمای‌ دو سطح توانایی تولید برق را دارند می‌تواند مفید باشد.
  4. استفاده از سنسور‌های پیزوالکتریک که انرژی را از طریق لرزش‌های کوتاه و یا حرکت‌های وسایل تامین می‌کند.

علاوه بر این روش‌های آسان و کم‌هزینه راه‌های دیگری نظیر الکترواستاتیک یا الکترومغناطیس نیز قابل استفاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *