به تازگی بد افزاری کشف شده که تاکنون به عنوان برنامه های کاربردی متعدد، میلیون ها بار دانلود شده است.

 

آواست (Avast)

بمبی را روی گونه ای از بد افزار اندروید که در پلی استور گوگل نفوذ کرده بود، منفجر کرد. گونه ای که در دستگاه های میلیون ها کاربر به شکل بازی یا دیگر محتواهای ساده – و به نظر مجاز و قانونی- جاخوش کرده است. کسانی که زمانی رایانه ای پر از ابزارهای تبلیغاتی آلوده داشته اند با این نوع نفوذ آشنا هستند؛ همه چیز برای مدتی برای کاربران آلوده شده به این بد افزار خوب خواهد بود، اما پس از گذشت یک دوره زمانی ، تبلیغات با باز کردن قفل گوشی یا تبلت شروع به ظاهر شدن می کنند، که در برخی زمان ها قانونی و مجاز هستند.

آواست از وجود این بد افزار توسط پستی در فروم شرکتش با خبر شد، که موجب تحقیق و کشفی غافلگیرانه شد. این بد افزار تاکنون به عنوان برنامه های کاربردی متعدد، میلیون ها بار دانلود شده است و شامل مواردی مثل “بازی کارت Durak” (اکنون برداشته شده) ، یک برنامه در مورد تاریخچه روسیه (آن هم برداشته شد) و غیره بوده است.

بدافزار تقریبا به شکل عمیقی به خاطر چگونگی آشکار شدنش توسعه و بسط یافته است – کاربران برنامه های آلوده را دانلود می کنند و می‌بینند که دقیقا مورد انتظارشان کار می کند. فقط، با گذشت روزها و هفته ها – به اندازه ای طولانی که به برنامه تان شک نکنید – تبلیغات هر بار با باز شدن قفل دستگاه شروع به ظاهر شدن می کنند، برخی هشدار می دهند که سیستم شما آلوده شده است و برخی شما را به روزآمد کردن چیزی تشویق می کنند.

در صورتی که کسی از این بد افزار زیاد استفاده کند، معمولا به وبسایتی آلوده یا خطرناک هدایت می شود، اما همیشه موضوع بدین منوال نبوده است. – آواست فهمیده است که گاهی این بد افزار کاربران را به برنامه های امنیتی مجاز روی پلی استور گوگل هدایت می کند. اعتقاد بر این است که که این امر نوعی از مهندسی اجتماعی باشد، نوعی حقه جادویی اختصاص یافته برای پرت کردن حواس کاربران از علت واقعی مشکل با تشویق آنها به بازی با راه حل های امنیتی که در نهایت از شر مشکل اصلی خلاص نمی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *