ارزان تر، ایمن تر، با شارژ شدن سریع. این قولی است که باتری آلومینیوم یون با خود به همراه آورده که آقای دای در حال کار بر روی آن است.

باتری ها،

رگ حیات گوشی ها و به نوعی پاشنه آشیل آنها هستند. با وجود انقلاب باتری های لیتیوم یون که همه دستگاه های الکترونیکی را قابل حمل ساخت، آنها نتوانستند همگام با قدرت های در حال رشد توی جیب های ما باقی بمانند. البته رشد مشابه دستگاه های نازک تر که به باتری های نازک با همان قدرت قبلی نیازمندند مدنظرمان نیست. محققان دانشگاه استنفورد، که توسط پروفسور دای هونگی (Dai Hongjie) هدایت می شوند، پاسخ این مشکلات را در نوع جدیدی از باتری آلومینیم یون یافته است.

ارزان تر، ایمن تر، با شارژ شدن سریع. این قولی است که باتری آلومینیوم یون با خود به همراه آورده که آقای دای در حال کار بر روی آن است. این نوع باتری به عنوان نسل بعدی باتری ها مورد تمرکز خیلی از شیمیدان ها، محققان و کارشناسان صنعتی واقع شده است. اما همواره آنان با نوع موادی که باید مورد استفاده قرار گیرند، کشف و خنثی شده اند که به نوبه خود عملکرد باتری را تعیین می کند. به گفته دای، آنها “تصادفاً” کاتدی (الکترود شارژشده مثبت یک باتری) کشف کرده اند که از گرافیت ساخته شده و بهترین عملکرد را ارائه می کند.

نتیجه یک باتری است که بسیاری از ویژگی های ایده آل که نسل بعدی منابع نیرو می توانند داشته باشند را داراست. چنین باتری ای ارزان تر خواهد بود، برای یکی در نظر گرفتن آلومینیم ماده ای مقرون به صرفه تر از لیتیوم می باشد. ایمن تر نیز می‌باشد، به گفته دای در صورت آسیب دیدن حتی آتش هم نمی گیرد، حتی وقتی با دریل سوراخش کنید. اما شاید یکی از جالب ترین ویژگی های آن، این است که باتری می تواند با چنان نسبت سرعت بالایی شارژ شود که کوئیک شارژ 2.0 کوآلکام را شرمنده کند.

توانایی شارژ کامل در کمتر از یک دقیقه به معنای کمتر در آغوش گرفتن دیوار و زمان بیشتری از استفاده است. از آنجائیکه باتری اساساً از آلومینیم ساخته خواهد شد، یکی از اثرات جانبی اش این است که می تواند انعطاف پذیر باشد که یکی از بزرگترین مشکلات دستگاه های موبایل انعطاف پذیر و خم شونده را حل می کند. نسخه استنفورد می تواند تا 7500 بار شارژ شدن دوام آورد که با در نظر گرفتن عمر 100 دوره شارژ دیگر باتری های آلومینیم یونی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مسئله بزرگی نیست. در مقام مقایسه، باتری های لیتیوم یون تنها 1000 دوره شارژ دوام دارند.

به همان اندازه که این مسئله می تواند مثل تحقق یک رویا به نظر برسد، باتری های آلومینیم یون از آماده بودن فاصله زیادی دارد تا به مرحله اتمام شدن برسد، تجاری سازی آن به کنار. در همین حین، این باتری فقط 2 ولت ایجاد می کند که در حالیکه از 1.5 ولت باتری های AA یا AAA بیشتر است هنوز هم به شکل قابل توجهی کمتر از باتری های لیتیوم یون می باشد. چگالی انرژی هم لازم است به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یابد. امروزه، مقدار آن تنها 40 وات در کیلوگرم است، در حالیکه باتری های لیتیوم یون از 100 تا 260 متنوع هستند. خوشبختانه، محققان استنفورد نسبت به دستیابی به اهدافشان بسیار خوشبین هستند که نشانه خوبی برای آینده گوشی های هوشمند و تبلت های ماست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *