چیزی که اکثر افراد نمی‎دانند این است که شرکت سامسونگ در واقع برای دستگاه‎های موبایل و لوازم خانگی هوشمند خود بیشتر از یک سیستم‎عامل دارد.

بدون شک یکی از آن‎ها اندروید و دیگری تایزن، سیستم‎عامل مبتنی بر لینوکس ساخت خود سامسونگ بوده که برای بسیاری از دستگاه‎های هوشمند امروزی طراحی شده است. و ظاهرا تعداد محصولات دارای این سیستم‎عامل حتی بیشتر هم خواهد شد چون این شرکت کره‎ای اعلام کرده است که سیستم‎عامل متن باز خود را برای طیف وسیع‎تری از گجت‎های هوشمند توسعه می‎دهد. به منظور انجام این ماموریت، این شرکت بر روی سیستم‎عامل تایزن 4.0 و ترکیب به اصطلاح در زمان آنی تایزن (RT) خود برای دستگاه‎های اینرنت اشیاء (IoT) حساب باز خواهد کرد که معرفی آن‎ها در کنفرانس توسعه‎دهندگان تایزن (TDC) در سان‎فرانسیسکو صورت گرفت.

براساس اعلام Hyogun Lee، نایب رئیس اجرایی بخش کسب و کار Visual Display شرکت Samsung Electronics و مدیر گروه رهبری فنی تایزن، سیستم‎عامل تایزن “خود را به عنوان موفق‎ترین سیستم‎عامل مبتنی بر لینوکس در جهان” ثابت کرده است. با بررسی آخرین نرخ رشد تایزن متوجه‏‎ی افزایش محبوبیت آن در استفاده در دستگاه‏های خانگی همانند با Smart TVها و تلویزیون‎های هوشمند می‎شویم، بنابراین سامسونگ به فکر این افتاده که زمان توسعه‎ی بیشتر حضور آن در جهان IoT فرا رسیده است.

به همین دلیل تغیرات کلیدی در تایزن 4.0 بهینه‎سازی‎هایی به شمار می‎رود که در این پلت‎فرم برای توسعه‎دهندگان اینترنت اشیاء “به منظور فعال‎سازی ایجاد و تجاری‎سازی سریع کاربردهای مختلف” صورت گرفته است. سامسونگ می‎گوید تایزن 4.0 یک محیط طراحی (توسعه) فراهم می‎کند که میتواند براساس مشخصات دستگاه‎های مختلف توسط “ماژول‎های عملکردی طبقه‎بندی کننده” اصلاح شود. با توجه به در نظر داشتن اینترنت اشیاء، سامسونگ هم‎چنین قصد دارد توسعه‎‏دهندگان .NET را با اضافه کردن فریم‎ورک .NET و Xamarin به تایزن 4.0 جلب کند و در همین خصوص قصد دارد اکوسیستم متن باز خود را با همکاری مایکروسافت گسترش دهد. Hyogun Lee در یک مصاحبه اشاره کرد “و از آن‎جایی‎که تایزن یک پروژه‎ی متن باز است، هم‎چنین برای سایر شرکت‎ها جدا از سامسونگ منفعت خواهد داشت.”

یک بخش مهم که برای بخش IoT اضافه شده است ماژول Tizen RT OS است که از آن می‎توان هم در محصولات رده‎بالای همانند با تلویزیون‎های هوشمند و دستگاه‎های موبایل استفاده کرد و هم لوازم خانگی ساده‎ی اینترنت اشیاء همانند با ترموستات‎ها، ترازوها، لامپ‎های چراغ و موارد متعدد دیگر. به منظور توسعه‎ی دستگاه‎های IoT مبتنی بر سیستم‎عامی تایزن، سامسونگ هم‎چنین قصد دارد همکاری نزدیک‎تری با شرکت‏های چیپ‎ساز برقرار کند. این شرکت انتظار می‎رود چیپست‎های مبتنی بر Tizen RT را در ارتباط با ARTIK و Broadlink قرار دهد که شرکت‏های مهم چیپست‎سازی در چین به شمار می‎روند. شرکت کره‎ای Commax که به تولید دستگاه‎های خانگی هوشمند می‎پردازد و شرکت آمریکایی Glympse که فراهم‎کننده‎ی خدمات مبتنی بر موقعیت است در بین شرکت‎هایی قرار دارند که سامسونگ برای ساخت دستگاه‎های مبتنی بر تایزن به دنبال همکاری با آن‎ها است

در TDC، سامسونگ هم‎چنین از اولین چیپست Tizen RT خود به اسم ARTIK 053 (تصویر بالا) پرده برداشت. براساس اطلاعات رسمی دریافت شده، این چیپست اینترنت اشیاء ارزان، سبک با قابلیت‎های پردازش ادغام‎شده‎ در زمان آنی با هدف ارائه‎ی عملکرد بالا و امنیت شدید برای نسل بعدی محصولات تایزن همانند با دستگاه‏های هوشمند خانگی، دستگاه‏های سلامت و اتوماسیون صنعتی است.

اخبار مربوط به تایزن 4.0 و Tizen RT چند روز بعد از معرفی گوشی‎های هوشمند جدید تایزنی سری Z سامسونگ منتشر شد

برخی از قابلیت‎های جدید این سیستم‎عامل مبتنی بر لینوکس به نمایش گذاشته شده است. تمامی این اخبار و اقدامات سامسونگ به این قضیه اشاره دارد که پلت‎فرم تایزن یقینا قصد دارد اهمیت خود را در نزد این شرکت برای آینده‎ی قابل پیش‎بینی حفظ کند، با وجود این‎که سامسونگ از سیستم‎عامل اندروید گوگل برای دستگاه‎های موبایل پرچم‎دار خود استفاده می‎کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *