گلکسی جی ۷ پرو به‌عنوان یک میان‌رده‌ی اقتصادی از سوی سامسونگ پای به میدان رقابت نفس‌گیر گوشی‌های میان‌رده گذاشته است.

سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی در دنیا، طیف وسیعی از محصولات را برای بازارهای هدف مختلف ارائه می‌دهد. از بازار پایین‌رده‌ها گرفته تا بازار پرچم‌داران همیشه شاهد قدرت‌نمایی گوشی‌های این غول کره‌ای بوده است. محصولات سری J و A به‌عنوان میان‌رده‌ها و پایین‌رده‌های سامسونگ، اقبال خوبی در بازار داشته‌اند؛ از این رو سامسونگ به‌صورت سالانه اقدام به تجدید نسل آن‌ها کرده است. پس از عرضه‌ی نسخه‌‌ی پرایم به‌عنوان مدل تمام اچ‌دی نسخه‌ی معمولی جی ۷، انتظار اضافه شدن مدل‌های دیگر مانند پرو و مکس به این سری از گوشی‌ها دور از ذهن نبود. سامسونگ برای امسال سه گوشی جی ۷ (۲۰۱۷)، جی ۷ مکس و جی ۷ پرو را تدارک دیده است.

سامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Pro

جی ۷ پرو در بین سه مدل ذکرشده بیشترین حافظه‌ی داخلی را دارد؛ با این حال بسیاری از ویژگی‌های این سه عضو جدید مشابه یکدیگر است. به‌جز جی ۷ مکس که از پردازنده‌ی P20 مدیاتک استفاده می‌کند، دو مدل دیگر به پردازنده‌ی اکسینوس ۷۸۷۰ مجهز شده‌اند. جی ۷ پرو میان‌رده‌ای اقتصادی با نمایشگر سوپر امولد است که با بدنه‌ی فلزی و طراحی الهام گرفته از پرچم‌داران گذشته‌ی سامسونگ، پای به میدان رقابت نفسگیر میان‌رده‌ها گذاشته است. با بررسی زومیت از جی ۷ پرو سامسونگ، همراه زومیت باشید.

پیش از شروع بررسی، بهتر است کمی با مشخصات فنی گوشی هوشمند گلکسی جی ۷ پرو آشنا شویم:

 

طراحی
در نگاه اول به جی ۷ پرو، شباهت این گوشی به جی ۷ (۲۰۱۷) کاملا واضح است. طراحی جی ۷ و جی ۷ پرو الهام گرفته از طراحی پرچم‌دار سال گذشته‌ی سامسونگ است. استفاده از بدنه‌ی فلزی یکپارچه در جی ۷ پرو، حس یک گوشی باکیفیت را به کاربر القا می‌کند از این رو با یکی از بهترین‌های سری J در کیفیت ساخت روبرو هستیم. ابعاد و ضخامت جی ۷ پرو کمی کمتر از نسخه‌ی معمولی است؛ ولی این تفاوت ابعاد محسوس نیست. سامسونگ برخلاف گوشی‌های دیگر خود، گلکسی جی ۷ پرو را به چراغ LED نوتیفیکیشن مجهز نکرده است و در بخش بالای پنل جلو، صرفا شاهد اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی و حسگر مجاورت هستیم. در سمت چپ گوشی و زیر کلید‌های حجم صدا، دو درگاه‌ سیم‌کارت‌ و کارت‌ حافظه‌ی microSD جای دارند؛ درگاه زیرین شامل دو جایگاه است که یکی از آن‌ها برای سیم‌کارت اول و دیگری برای سیم‌کارت دوم است، درگاه بالایی نیز به کارت حافظه اختصاص دارد.

این روزها بسیاری از سازندگان برای کاهش حاشیه‌های نمایشگر، اقدام به حذف دکمه‌های لمسی خازنی زیر نمایشگر می‌کنند؛ با این حال سامسونگ به دلیل نگاه داشتن حسگر اثر انگشت در جلوی گوشی، این کلیدهای ناوبری را در طرفین حسگر قرار داده است. همانند بسیاری از گوشی‌های سامسونگ، کلید پاور در لبه‌ی سمت راست و کلیدهای تغییر حجم صدا در لبه‌ی سمت چپ جای گرفته‌اند. لبه‌ی بالایی گوشی هیچ‌گونه درگاهی ندارد و جک ۳.۵‌ میلی‌متری و درگاه میکرو USB در لبه‌ی پایینی گوشی تعبیه شده‌اند. اسپیکر جی ۷ پرو در لبه‌ی سمت راست گوشی و بالای دکمه‌ی پاور قرار دارد.

سامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Proسامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Proسامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Proسامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Pro
حاشیه‌های طرفین نمایشگر جی ۷ پرو اندک هستند و حاشیه‌های بالایی و پایینی آن با وجود قرارگیری کلیدهای ناوبری در بخش پایینی، کاملا منطقی به نظر می‌رسند. سامسونگ چهار گوشه‌ی جی ۷ پرو را برای قرارگیری بهتر آن در دست، به‌صورت انحنادار ساخته است. قاب پشتی و یکپارچه‌ی گوشی نیز برای قرارگیری ساده‌تر آن در دست، انحنادار طراحی شده است. این قاب فلزی تا بخش جلویی گوشی ادامه پیدا کرده و از این رو خبری از فریم جداگانه در این گوشی نیست. خوشبختانه طراحی و کیفیت ساخت جی ۷ پرو نسبت به نسخه‌ی ۲۰۱۶ جی ۷ پیشرفت کرده است. طبق اعلام سامسونگ، این گوشی در دو رنگ طلایی و مشکی عرضه می‌شود.

استفاده از حسگر اثر انگشت در بازار میان‌رده‌های اقتصادی هم امری طبیعی شده است و دیگر عجیب تلقی نمی‌شود. سامسونگ در پرچم‌داران امسال خود با حذف کلید‌های خازنی ناوبری، حسگر اثر انگشت را به پشت گوشی انتقال داد؛ اما هنوز هم جلوی گوشی را بهترین مکان برای حسگر اثر انگشت میان‌رده‌ها و پایین‌رده‌های خود می‌داند. حسگر اثر انگشت در جی ۷ پرو عملکرد سریع و خوبی دارد و ما در استفاده‌ی خود از آن مشکلی از نظر دقت و تأخیر مشاهده نکردیم. برای باز کردن قفل گوشی نیازی به فشردن حسگر نیست و قرار دادن انگشت روی آن کفایت می‌کند.

نمایشگر
سامسونگ در جی ۷ امسال و جی ۷ پرو از نمایشگر تمام اچ‌دی از نوع سوپر امولد استفاده کرده است. نمایشگر ۵.۵ اینچی استفاده‌شده در جی ۷ پرو، تراکم ۴۰۱ پیکسل بر اینچ دارد. این نمایشگر، ۷۳.۱ درصد از بخش جلوی گوشی را پوشش می‌دهد؛ از این نظر نیز شاهد بهبود نسبت به نسخه ۲۰۱۶ جی ۷ هستیم. بد نیست بدانید که نسخه‌ی مکس J7 به‌عنوان نسخه‌ی بزرگ‌تر این خانواده، فاقد نمایشگر سوپر امولد است.

سامسونگ جی 7 پرو / Samsung J7 Pro

بهره‌مندی جی ۷ پرو از نمایشگر تمام‌ اچ‌دی و سوپر امولد باعث شده است با بهترین نمایشگر استفاده‌شده در سری جی روبرو باشیم. رنگ‌های به نمایش در‌آمده در این نمایشگر، زنده و با طراوت هستند و نمی‌توان از این نظر ایرادی به این گوشی گرفت. نمایشگر گلکسی جی ۷ پرو زاویه‌ی دید گسترده‌ای نیز به ارمغان می‌آورد و در زوایای مختلف، شاهد کاهش دقت رنگ‌ها نیستیم.

خوشبختانه قابلیت «Always On Display» نیز در گوشی گنجانده شده است؛ به کمک این قابلیت دیگر نیازی به روشن کردن نمایشگر برای مشاهده‌ی ساعت،‌ تقویم، تماس‌های ازدست‌رفته و پیامک‌های دریافتی نیست. این ویژگی قابل زمان‌بندی است و ‌می‌توان آن را در بخش اعلان‌ها نیز فعال کرد. اگر در کار با گوشی دچار خستگی چشم می‌شوید، گزینه‌ی مسدود‌سازی نور آبی نیز در بخش تنظیمات نمایشگر در دسترس است. سامسونگ بخش «Screen Mode» را نیز برای تغییر بازه‌ی رنگ‌ها و میزان اشباع آن‌ها در نظر گرفته است. قطعا نمایشگر J7 پرو، نقطه‌ی قوت آن محسوب می‌شود و با توجه به میان‌رده بودن این گوشی، نمی‌توان ایراد خاصی از آن گرفت.

اسپیکر
همان‌طور که در بخش طراحی ذکر شد، اسپیکر جی ۷ پرو در لبه‌ی سمت راست گوشی قرار گرفته است؛ استفاده از لبه‌ی گوشی برای اسپیکر در گوشی‌های سری J و A سامسونگ تازگی ندارد. اگرچه قرارگیری اسپیکر در چنین مکانی در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما پس از کار کردن با گوشی متوجه خواهید شد که چه در حالت افقی و چه در حالت عمودی، دستتان روی آن قرار نمی‌گیرد.

سامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Pro

از اسپیکر تک‌کاناله‌ی یک میان‌رده‌ی اقتصادی نمی‌توان انتظار زیادی داشت؛ با این حال حجم و کیفیت صدای خروجی اسپیکر در حد متوسط است. اگر انتظارات خود از اسپیکر و خروجی صدای این گوشی را در حد یک میان‌رده کاهش دهید، جی ۷ پرو شما را راضی خواهد کرد.

نرم‌افزار
سامسونگ جی ۷ پرو را به مانند جی ۷ مکس و جی ۷ (۲۰۱۷)، به اندروید ۷.۰ نوقا مجهز کرده است. جی ۷ پرو همانند برادران پرچم‌دار خود یعنی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، از نسخه‌ی ۸.۱ رابط کاربری اختصاصی سامسونگ موسوم به Samsung Experience استفاده می‌کند. طراحی Samsung Experience سامسونگ تغییرات زیادی نسبت به رابط کاربری گذشته‌ی این شرکت به خود دیده است و زبان طراحی مینیمالیستی آن حس بهتری نسبت به رابط کاربری شلوغ و گیج‌کننده‌ی تاچ‌ویز می‌دهد. حذف اپلیکیشن‌های اضافه در رابط کاربری جدید یکی از تصمیمات درست و به‌جای سامسونگ است با این وجود هنوز برخی اپلیکیشن‌های مشابه با نمونه‌های ساخت گوگل در رابط کاربری وجود دارند؛ اپلیکیشن‌هایی مانند تقویم، یادآور و گالری که توسط گوگل برای سیستم‌عامل اندروید توسعه داده شده‌اند.

رابط کاربری گلکسی جی 7 پرو

سامسونگ امکان حذف اپ‌دراور را در رابط کاربری جدید خود قرار داده است و کاربر به‌راحتی با لمس آیکون اپ‌ها یا سوایپ به سمت بالا یا پایین، به لیست اپلیکیشن‌های خود دسترسی خواهد داشت. برای بازگشت به صفحه‌ی خانه از لیست اپلکیشن‌ها، کافی است بار دیگر به سمت بالا یا پایین سوایپ کنید. امکان شخصی‌سازی تم‌ها و آیکون‌ها نیز مانند گذشته در این رابط کاربری وجود دارد.

بخش تنظیمات رابط کاربری Samsung Experience امکانات متنوعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. بخش تنظیمات صدا تمام امکانات معمول را در خود دارد؛ با این حال سامسونگ بخش «Sound Quality And Effects» را برای کنترل بیشتر کاربر روی تجربه‌ی صوتی در آن گنجانده است؛ برخی از تنظیمات این بخش تنها در صورت اتصال هدفون یا هدست‌های بلوتوث سازگار با گوشی در دسترس خواهند بود.

بخش Advanced features در تنظیمات گوشی شامل سه بخش «Games» برای فعال کردن گیم لانچر، «One-handed mode» برای استفاده ساده‌تر از گوشی با یک دست و بخش «Multi window» برای کنترل پنجره‌ی اجرای اپ‌ها است. پس از فعال‌سازی گیم‌لانچر در تنظیمات، آیکون آن به لیست اپلیکیشن‌ها اضافه خواهد شد؛ گیم‌لانچر علاوه بر کنترل بهتر روی عملکرد بازی، امکان فیلم‌برداری و گرفتن اسکرین‌شات از بازی نیز به کاربر می‌دهد.

رابط کاربری گلکسی جی 7 پرو

قابلیت Multi Window یا امکان استفاده از دو اپلیکیشن به‌صورت همزمان روی یک صفحه نیز در این گوشی فراهم شده است. برای استفاده از این قابلیت می‌توان با کلیک روی Recent Apps، لیست اپلیکیشن‌هایی را که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته‌اند، به‌همراه آیکون Multi Window در گوشه‌ی بعضی از آن‌ها، دید. با کلیک روی این آیکون، اپلیکیشن مورد بحث نیمی از صفحه‌ی نمایش را اشغال می‌کند و می‌توان نیم دیگر را به اپلیکیشن دیگری اختصاص داد یا با کشیدن لبه‌ی بالا یا پایین پنجره‌ی اپلیکیشن و تغییر سایز، بخش بیشتری از صفحه را برای یکی از اپلیکیشن‌ها در نظر گرفت. بخش One-handed mode برای استفاده‌ی ساده‌تر از گوشی با یک دست تعبیه شده است؛ پس از فعال‌سازی این قابلیت می‌توان به دو روش از آن استفاده کرد؛ روش اول سوایپ قطری از گوشه‌های پایینی نمایشگر و دیگری، سه بار فشردن کلید هوم است.

بخش مهم دیگری که در تنظیمات گوشی به چشم می‌خورد، بخش «Device Maintenance» است. این بخش شامل ۴ زیر شاخه‌ی مرتبط با باتری، رم، حافظه‌ی ذخیره‌سازی و امنیت است. بخش باتری، تنظیمات مختلفی مانند محدود کننده‌ی سرعت پردازنده و کنترل مصرف اینترنت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را برای افزایش شارژدهی گوشی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بخش‌های «Memory» و «Storage» با پاک‌سازی اطلاعات غیر ضروری و متوقف کردن برخی اپ‌های فعال در پس‌زمینه، به افزایش سرعت گوشی شما کمک خواهند کرد. شاخه‌ی «Device Security» شامل قابلیت‌هایی برای مقابله با بدافزارها و امنیت اطلاعات است.

دوربین
دوربین اصلی جی ۷ پرو به سنسور ۱۳ مگاپیکسلی مجهز شده است. این دوربین با لنز f/1.7 در شرایط نوری مناسب، تصاویر قابل قبولی ثبت می‌کند. تصاویر گرفته‌شده در نور مناسب نویز چندانی ندارند و شارپ به نظر می‌رسند؛ با این حال کیفیت و دقت رنگ‌های ثبت‌شده را تنها باید با گوشی‌های هم‌رده مقایسه کرد. همانطور که انتظار می‌رفت، عملکرد دوربین در شرایط نوری کم افت می‌کند؛ با این حال هنوز هم تصاویر ثبت‌شده در این شرایط برای یک میان‌رده‌ی اقتصادی قابل قبول هستند.

سامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Pro

سامسونگ برای J7 Pro، قابلیت‌هایی مانند ثبت تصاویر HDR، پانوراما و ورزشی در نظر گرفته است که با سوایپ به سمت راست در نرم‌افزار دوربین، در دسترس هستند؛ ضمن آنکه حالت پرو نیز برای تنظیم دستی پارامترهای اکسپوژر، وایت‌بالانس و ایزو به نرم‌افزار دوربین این گوشی اضافه شده است. کاربر همچنین با سوایپ کردن به سمت چپ در نرم‌افزار دوربین گوشی، قادر به افزودن افکت‌های مختلف به تصاویر است. به‌عنوان نکته‌ی پایانی در مورد دوربین اصلی دستگاه باید گفت که این دوربین قابلیت فیلم‌برداری تمام ‌اچ‌دی با ۳۰ فریم بر ثانیه دارد.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با گلکسی جی ۷ پرو
نمونه تصاویر گلکسی جی 7 پرو
سامسونگ از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی در دوربین سلفی جی ۷ پرو استفاده کرده است؛ لنز این دوربین f/1.9 است و سامسونگ برای کمک به ثبت تصاویر بهتر در نور کم در آن از فلش در جلوی گوشی استفاده کرده است. سامسونگ قابلیت «Wide selfie» را نیز در نرم‌افزار دوربین گوشی گنجانده است؛ به کمک این قابلیت که از نظر عملکرد شبیه به حالت پانوراما است، کاربر قادر به ثبت تصاویر سلفی عریض خواهد بود. جزئیات و رنگ‌ها در تصاویر ثبت‌شده با دوربین سلفی گوشی مناسب هستند؛ به‌طوری‌که با بهترین دوربین سلفی سری جی روبرو هستیم.

بازده و عملکرد
سامسونگ در گوشی هوشمند گلکسی جی ۷ پرو از سیستم-روی-یک-چیپِ اختصاصی خود با نام اکسینوس ۷۸۷۰ استفاده کرده است. این پردازنده‌ی ۶۴ بیتی بر اساس الگوهای ارائه‌شده توسط آرم، طراحی و تولید شده است. اکسینوس ۷۸۷۰ دارای هشت هسته‌ی کم‌توان و کم‌مصرف Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز است. این تراشه بر اساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری FinFet ساخته شده و بنا به ادعای سامسونگ، بهره‌وری انرژی تراشه‌ی یادشده در سطح عملکرد یکسان، نسبت به نسل پیشینِ خود که بر مبنای لیتوگرافی ۲۸ نانومتری HKMG ساخته شده بود، ۳۰ درصد بهبود داشته است.

تراشه‌‌ی اکسینوس ۷۸۷۰ از نوعی مودم LTE بهره می‌برد که از Cat.6 پشتیبانی می‌کند و با تجمیع ۲ برابری حامل‌های LTE به‌ترتیب به سرعت‌های Downlink و Uplink حدودی ۳۰۰ و ۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه دست می‌یابد. این تراشه برای انعطاف هرچه بهتر شبکه، از تجمیع حامل پیوندی FDD-TDD نیز پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Pro

به‌ لطف واحد پردازش گرافیکی Mali-T830 و بلوک کدک چند-فرمتی (MFC) پیشرفته، روی نمایشگر فول‌ اچ‌ی‌دی جی ۷ پرو، بازی‌های سه‌بعدی و ویدیوهای فول اچ‌دی ۶۰ فریم‌ بر ثانیه به‌راحتی و نرمی اجرا خواهند شد. همچنین پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) تراشه از دوربین‌های جلو و عقب ۱۶ مگاپیکسلی یا دوربین‌های دوگانه‌ی ۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ برای جی ۷ پرو، ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی در نظر گرفته است که این حافظه را می‌توان از طریق درگاه میکرو‌ اس‌دی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت ارتقاء داد. اگرچه با توجه به مشخصات یادشده نمی‌توان انتظار عملکردی مشابه دستگاه‌های بالارده را از Galaxy J7 Pro داشت؛ در تجربه‌ای که ما از استفاده‌ی این گوشی داشتیم، عملکرد آن بسیار خوب بود و در استفاده‌ی روزمره به‌استثنای لگ‌های بسیار جزئی، گوشی در اغلب موارد عملکرد روان و بسیار سریعی از خود به نمایش می‌گذاشت. برای اینکه دید بهتری از عملکرد گلکسی جی ۷ پرو داشته باشید، در ادامه نتایج بنچمارک‌های مختلف را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

 

باتری
گلکسی جی ۷ پرو از نمایشگری نسبتا بزرگ با ابعاد ۵.۵ اینچی و رزولوشن فول اچ‌دی بهره می‌برد؛ با این حال سامسونگ برای آن، باتری نسبتا بزرگ ۳۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را به‌عنوان منبع تأمین انرژی در نظر گرفته است؛ بنابراین ظرفیت باتری آن نسبت به گوشی گلکسی جی ۷ پرایم، ۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت افزایش یافته است. از آنجایی که جی ۷ پرایم در تست‌های شارژدهی زومیت، عملکرد بسیار خوبی از خود به‌ نمایش گذاشت، می‌توان نتیجه گرفت که جی ۷ پرو با باتری بزرگ‌تر، عملکرد به‌مراتب بهتری داشته باشد.

سامسونگ گلکسی جی 7 پرو / Samsung Galaxy J7 Pro

اما باتری گلکسی جی ۷ پرو در واقعیت چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد؟ برای یافتن پاسخی مناسب این سؤال، طبق روال همیشگی بررسی‌های زومیت، ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی جی ۷ پرو پخش کردیم که روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار داشت و کلیه‌ی ارتباطات بی‌سیم گوشی قطع شده بودند، فرایند پخش ویدیو را تا رسیدن باتری از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه دادیم. در این تست، باتری Galaxy J7 Pro توانست قبل از اتمام کامل شارژ، ۱۶ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورد که مدت‌زمان فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید؛ به‌ دست آمدن این مدت‌زمان، به‌خوبی مزیت افزایش ۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی باتری را نسبت به گوشی جی ۷ پرایم نشان می‌دهد.

 

با توجه به نتایج تست‌ها، می‌توان به سادگی نتیجه گرفت که باتری گلکسی جی ۷ پرو، یکی از نقاط قوت اصلی این گوشی هوشمند محسوب می‌شود. عملکرد باتری جی ۷ پرو در استفاده‌ی روزمره نیز بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که در استفاده‌‌های نیمه‌سنگین می‌توانید تا بیش از یک روز کامل و بدون نیاز به فعال‌ کردن باتری‌سیور، از این گوشی استفاده کنید.

جمع‌بندی
سری جی سامسونگ در سال‌های گذشته به موفق‌ترین و پرفروش‌ترین خانواده‌ی گوشی‌های این شرکت کره‌ای از لحاظ تعداد بدل شده‌ است و قطعا محصول جدید این خانواده نیز با توجه به تغییرات مثبت بسیاری که در آن لحاظ شده است، می‌تواند مسیر موفقیت محصولات گذشته را طی کند؛ بدنه‌ای فلزی و بسیار خوش‌ساخت، دوربین نسبتا خوب و شارژدهی عالی باتری در کنار نمایشگر Super Amoled زیبا، همگی باعث شده‌اند جی ۷ پرو به یک گزینه‌ی خوب در بازار رقابتی گوشی‌های پایین‌رده تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *