7 سال پیش، اولین آیفون به بازار عرضه شد. این دستگاه به عنوان یک کاتالیست برای ایجاد تغییر در بازار محاسبات موبایلی، موزیک و ارتباطات بود و به تنهایی سردمدار عصر تلفن های هوشمند بود. در 29 ام ماه ژوئن (8 تیر) سالروز تولد اولین آیفون را جشن می گیریم.

سخت افزار
آیفون با صفحه نمایش لمسی و تنها یک دکمه سر انگشتی در قسمت جلویی رونمایی شد. به همراه دکمه های صدا و کلید روشن/خاموش، قطعات اصلی سخت افزار آیفون از آغاز تاکنون تغییر چشمگیری نداشته است. در همین زمان، تغییر مدل در ارتقا دستگاه موبایل طی این هفت سال میزان اثرگذاری گوشی آیفون را روی صنعت سخت افزاری موبایل نشان میدهد.
دیگر این سوال مطرح نیست که مردم به یک گوشی هوشمند علاقمند هستند یا نه. حتی ابتکار گوشی هوشمند اخیر گوگل، تمرکز بر ادغام بازار هاست، و هدف آن خدمت رسانی به تعداد اندک جمعیت جهانی ای است که به گوشی هوشمند دسترسی ندارند. به عبارت دیگر، به موجب بازاری که آیفون آن را معرفی کرد، این سوال که محاسبات موبایلی جهانگیر خواهد بود دیگر به همان اندازه که با چه وقتی شروع می شود با اگر آغاز نمی شود.

اپل

هر سال از آغاز تاکنون، اپل یک گوشی آیفون تکامل یافته تر را معرفی می کند. ارتقا دادن برای مالکان گوشی های آیفون به یک امر تشریفاتی بدل شده است ، که گوشی خود را از یک مدل به مدل سال بعد تغییر می دهند. صرفنظر از برنامه های قراردادی 2 ساله‌، خیلی از مشاغل مرتبط با داده های موبایلی به این تحمیل کردن ادامه داده اند. فروش خطوط تلفن همراه همراه با گوشی آیفون در سطح جهانی به بالای 500 میلیون رسیده است، با گزارش فصلی اخیر اپل که بیان می کند فروش آنان بالای 40 میلیون آیفون به طور فصلی می باشد.
صفحه نمایش لمسی قبل از معرفی آیفون وجود داشت، اما بعد از اینکه در بازارها پر طرفدار شد، به امری ماندگار در جهان محاسبات بدل شد. یک گوشی هوشمند هرگز بدون صفحه نمایش لمسی نیست، ، تا آنجاییکه گسترش استفاده از صفحه نمایش‌های لمسی در یک مقیاس بزرگ، باعث شد تا شرکت مایکروسافت ویندوز 8 خود را مخصوص این رابط کاربری به بازار عرضه کند.
نرم افزار
وقتی سیستم عامل OS 1.0 آیفون به همراه خود آیفون معرفی شد، پست صوتی تصویری، مرورگر وب سافاری، دسترسی به یوتیوب و لمس چندگانه را به همراه داشت. سرانجام سیستم عامل آیفون “iOS” شد و به عنوان بازگوکننده سیستم احتساب بصری موبایل آیفون با اثر گذاری هر بیت به بزرگی معرفی اولین رایانه اپل و معرفی رایانه شخصی، به ارائه خدمت پرداخت.
آنجایی که اپل محاسبات جعبه بزرگ تجارت بنیان را به رایانه ای شخصی برای هر شخص بدل کرد، به وسیله Apple I و سرانجام مک، آنها از آیفون برای انجام محاسبات شخصی در موبایل استفاده کردند. کلیک به لمس بدل شد، برنامه های کاربردی به app ها، و یک صنعت تماماً جهت تولید نرم افزارهای مخصوص خط آیفون به وجود آمد.
صنعت
هر ساله اپل کنفرانسی جهت ارتقا را با نام WWDC برگزار می کند که طی آن هزاران ارتقا دهنده به سانفرانسیسکو می آیند تا از اپل درباره نرم افزار بیاموزند. ارتقادهندگان با ساختن برنامه های کاربردی برای آیفون زندگی می گذرانند و تعداد زیادی شرکت تنها به خاطر آیفونشکل گرفته و رونق یافته اند.
این موضوع برای سازندگان لوازم جانبی آیفون هم صادق است. به هر کنفرانس جهانی اپل همانند Macworld یا iWorld در هر نقطه ای از این سال های گذشته، قدم بگذارید، خود را در دریایی از لوازم جانبی آیفون و آیپد غرق شده می یابید. چیزی که زمانی یک کنفرانس برای محاسبات شخصی مک بود، با معرفی آیفون، سریعا تبدیل به کنفرانسی درباره آیفون شد.
فروشگاه برنامه کاربردی اپل
قبل از iTunes و فروشگاه برنامه کاربردی اپل (App Store)، محیط فروش نرم افزار یک محیط فیزیکی بود. در صورتیکه به نرمافزاری در رایانه تان نیاز داشتید، می بایست یا به یک فروشگاه نرم افزار محلی مراجعه می کردید یا مراکز فروش داخلی را جهت یافتن آن جستجو می کردید.
با کنارگذاشتن جعبه های بزرگ و قاب های جواهر نشان، فروشگاه برنامه کاربردی اپل روشی را به شرکت ها معرفی کردتا نرم افزار خود را در مکانی امن به آسانی در دسترس عموم قرار دهند. قبل از ایجاد فروشگاه برنامه کاربردی اپل، گوگل پلی و کیندل آموزنی هم وجود نداشت (که در سال 2007 معرفی شدند) و هیچ برنامه کاربردی‌ای که بتوان از آن سخن گفت نداشتند.
امروز
هفت سال پس از ظهور آیفون در خیابان ها، اپل با فروش بیشتر آیفون از مجموع دیگر محصولاتش در هر فصل، اکثریت قریب به اتفاق درآمد خود را از دستگاه موبایلش درمی‌آورد. اپل مرتب گزارش می دهد که آنها درآمد بیشتری از خط فروش آیفون به دست می آورند، بیشتر از مجموع همه دیگر تولیدات و خدمات، شامل آیپد، مک، آیپاد، آیتونز/ نرم افزار/ خدمات، و لوازم جانبی.
اکنون منتظریم تا ببینیم اپل برای آیفون بعدی چه چیزهایی تدارک دیده است. از زمان تولد، آیفون شکل خود را زیاد تغییر نداده است. فروش نشان داده است که اپل واقعا نیاز به تغییر ظاهر آیفون آن هم به روشی هولناک نداشته است – پیشرفت های تکرار شونده برای رشد درآمد کافی بوده است.
اما ما در انتظار تغییر هستیم.
شایع شده است که آیفون 6 شکل این دستگاه را با حفظ پیش نیاز های حال حاضر مثل دکمه روشن/خاموش، دکمه‌های صدا، و دکمه خانه تغییر داده است.
در کنار آیفون، شایعات آی واچ (iWatch) نیز بسیار چشم گیر بوده است. در حالیکه هنوز در رابطه با آنچه می توان به آن اعتماد داشت و آنچه نمی توان، مطمئن نیستیم، باید در نظر بگیریم که در صورتیکه اپل آی واچ را عرضه کند، آن را با صدایی بلند عرضه خواهد کرد. در صورت وجود آی واچ و عرضه آن، اپل هدف گذاری خود را در بازار پوشیدنی ها آغاز خواهد کرد، همانگونه که برای آیفون در بازار موبایل این کار را کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *