ویندوز ایکس‌پی

روز ۲۵ اکتبر (۳ آبان) امسال، ۱۶ ساله شد؛ ویندوزی که ظاهرا فعلا قرار نیست به فراموشی سپرده شود.

گرچه ویندوز ایکس‌پی از هشتم آوریل ۲۰۱۴ (۱۹ فروردین) به بعد تاکنون آپدیت و بسته‌‌ی به‌روزرسانی امنیتی دریافت نکرده است؛ اما هنوز هم سهمی اندک از بازار ویندوزهای مایکروسافت را در اختیار دارد.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی NetMarketShare، ویندوز ایکس‌پی در حال حاضر ۵.۶۹ درصد از سهم بازار ویندوزهای مایکروسافت را در اختیار دارد که البته بدیهی است که این رقم رفته‌رفته کم می‌شود. با این حال نباید فراموش کنیم که ۱۶ سال از تولد ویندوز ایکس‌پی می‌گذرد و داشتن سهم ۵ درصدی بازار بعد از گذر مدتی طولانی، رکورد تحسین‌برانگیزی برای این سیستم‌عامل به حساب می‌آید. ویندوز ایکس‌پی در مقایسه با سیستم‌عاملی مانند ویندوز ۸.۱ عملکردی خیره‌کننده داشته است؛ ویندوز ۸.۱ در سال ۲۰۱۳ منتشر شد (یعنی دقیقا یک سال پس از انتشار ویندوز ۸) و حال پس از گذر ۴ سال، ۵.۸۹ درصد از بازار ویندوزها را در اختیار دارد.

بی‌شک عمر ویندوز ایکس‌پی فعلا قرار نیست به پایان برسد و کاربران از این سرباز قدیمی ردموندی‌ها باوجود ناامن بودن آن، تا مدتی دیگر روی سیستم‌های خود استفاده خواهند کرد. آخرین نسخه‌ی ویندوز ایکس‌پی به نام سرویس پک ۳ در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۰۸ (۲ اردیبهشت ۱۳۸۷)، یعنی ۹ سال پیش منتشر شد. مایکروسافت پشتیبانی اصلی خود را از ویندوز ایکس‌پی در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۰۹ (۲۵ فروردین ۱۳۸۸) متوقف کرد؛ البته این کمپانی تا آوریل ۲۰۱۴ از این ویندوز، پشتیبانی گسترده‌ای به عمل آورد.

با این‌همه، ویندوز ایکس‌پی ماه‌های آخر عمر خود را طی می‌کند و میزان استفاده از آن رفته‌رفته – هرچند با سرعتی کم – رو به پایان است. هنوز هم سازمان‌ها و شرکت‌هایی – به‌خصوص در ایران – هستند که ترجیح می‌دهند برای کارهای خود از ویندوز ناامن و ۱۶ ساله‌ی مایکروسافت استفاده کنند.

ویندوز XP

در دنیای امروز و در سال ۲۰۱۷ استفاده از ویندوز ایکس‌پی یک ریسک بزرگ به حساب می‌آید و ممکن است در هر لحظه، صدمات جبران‌ناپذیری به شما وارد کند. ممکن است در آینده حملاتی شبیه به واناکرای اتفاق بیافتند و اطلاعات شما را به خطر بیاندازند. البته در زمان حملات هکی واناکرای، آن‌هایی که همچنان از ویندوز ایکس‌پی استفاده می‌کردند، خوشحال بودند؛ چون قربانیان اصلی این حمله، آن‌هایی بودند که از ویندوز ۷ استفاده می‌کردند. البته مایکروسافت به‌سرعت به این اتفاق واکنش نشان داد و با انتشار یک بسته‌ی به‌روزرسانی، امنیت کاربران را تامین کرد.

ویندوز ایکس‌پی پس از گذر چندین سال، یکی از سیستم‌عامل‌های محبوب در سراسر دنیا به شمار می‌رود که پشتیبانی از آن متوقف شده است. بد نیست بدانید که ردموندی‌ها گفته‌اند به‌زودی پشتیبانی از ویندوز ۷ را نیز به‌صورت رسمی متوقف خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *