طبق گفته های ماسایوشی سون، مدیرعامل شرکت مخابراتی SoftBank، با پیشرفت در عرصه هوش مصنوعی، شاهد حضور ربات های فوق پیشرفته ای در دنیا خواهیم بود. این ربات ها دارای ضریب هوشی ۱۰۰۰۰ خواهند بود که بسیار فراتر از ضریب هوشی انسان ها است.

افراد کمی هستند که مشتاق بوقوع پیوستن پدیده به اصطلاح تکینگی در فناوری باشند. تکینگی در فناوری به معنای این است که هوش مصنوعی باهوش تر از خود انسان ها عمل کنند. ری کورزوایل، مهندس ارشد گوگل و آینده پژوه مشهور می گوید که تکینگی چیزی نیست که باعث نگرانی شود. اما شاید کسی به اندازه ماسایوشی سون، مدیرعامل غول مخابراتی ژاپن یعنی SoftBank، متعهد به وقوع پیوستن تکینگی فناوری نیست.

سون اخیرا در نشست “ابتکار سرمایه گذاری آینده” (Future Investment Initiative) که در عربستان برگزار شد اعلام کرد که تکنیگی در عرصه فناوری ممکن است در ۳۰ سال آینده رخ دهد و در آن زمان هوش مصنوعی دارای ضریب هوشی ۱۰۰۰۰ خواهند بود. شرکت SoftBank تا به حال۱۰۰ میلیارد دلار برای ساخت چیپ هایی که توانایی چنین میزان از ضریب هوشی را دارند سرمایه گذاری کرده است. این میزان از ضریب هوشی بالاتر از یک انسان معمولی است. بنابر آمارها ضریب هوشی انسان معمولی ۱۰۰ است و افراد نابغه هم ضریب هوشی ۲۰۰ دارند.

سون، میلیاردر ژاپنی،

گفت ” تکینگی مفهومی است که بر اساس آن هوش مصنوعی و هوش ماشینی از هوش انسان ها پیشی می گیرد، این نقطه، نقطه اوج یا نقطه عبور نام دارد و قطعا در قرن فعلی شاهد این رویداد خواهیم بود. من با اطمینان می گویم که هیچ شک و تردیدی در به واقعیت پیوستن این اتفاق وجو ندارد.”

ضرب العجلی که سون برای این رویداد پیش بینی کرده است سال ۲۰۴۷ است و تقریبا با ضرب العجل کورزوایل که ۲۰۴۵ را پیش بینی کرده است نزدیک است. سون قصد دارد از طریق SoftBank تکینگی در فناوری را به واقعیت تبدیل کند. سرمایه گذاری های اخیری که این شرکت کرده است عبارت اند از تامین مالی توسعه دهندگان هوش مصنوعی، همچنین همکاری با شرکت های  IBM Watson، Fetch Robotics و Honda و همچنین ARM که تولید کننده چیپ است.

سون همچنین اعلام کرد که Sophia، ربات معروف شرکت هانسون رباتیکس(Hanson Robotics) اولین رباتی است که به شهروندی در آمده است. این ربات با هوش فوق العاده اش باعث حیرت حضار شد. Pepper ربات شرکت SoftBank نیز قابلیت های مشابه ربات Sophia را از خود نشان داد. طبق اعلام وب سایت رسمی SoftBank، به نظر می رسد Pepper توانایی درک احساسات و عواطف انسان ها را دارد. Sophia  و Pepper هر دو بسیاری از قابلیت های امروزی حاصل از پیشرفت در زمینه یادگیری ماشینی و عمیق، در خود دارند.

آقای سون در مقابل حضار اعلام کرد ” تا سی سال بعد ربات های فوق پیشرفته خودشان قادر به یادگیری خواهند بود، آن ها خودشان به من و شما ها خواهند خندید!! آن ها بسیار با مزه و در عین حال فوق هوشمند خواهند بود.”

البته همه افراد همانند آقای سون در خصوص تکینگی هیجان زده نیستند، برای مثال تعدادی از کارشناس های برجسته از قبیل ایلان ماسک، مدیر عامل و بنیان گذار شرکت تسلا، استیفن هاوکینگ فیزیکدان معروف، و بیل گیتس از بنیان گذاران مایکروسافت درمورد خطر تکینگی فناوری در مورد آینده بشر هشدار داده اند. از نظر آن ها در صورتی که ربات ها هوشمند تر از انسان ها بشوند ممکن است عواقب فاجعه باری داشته باشد و موجودیت بشر را تهدید کند. به همین خاطر است که ماسک در تکنولوژی ای سرمایه گذاری کرده است که بشر را در برابر ربات های فوق هوشمند احتمالی، محفوظ نگه دارد.

از نظر ماسک و کورزوایل بیشتر این صحبت ها علمی تخیلی هستند. در واقع کورزوایل معتقد است که تکینگی ممکن است آن طور که بعضی ها فکر می کنند بوقوع نپیوندد اما در عین حال تاکید کرد که ماشین های هوشمند باعث می شود بشر نیز هوشمند تر شود.

سون در ادامه توضیح داد ” ده یا سی سال بعد برخی از انسان ها نیز قوه تخیل بهتری نسبت به ربات های فوق هوشمند خواهند داشت زیرا که در مغز بشر محدوودیتی وجود ندارد. قوه تخیلی که در حال حاضر داریم هیچ محدودیتی ندارد. بنابرین بشر نیز به تدریج قوه تخیل، احساسات و حتی احساس غریزی را توسعه خواهد داد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *